torsdag 21. januar 2016

Om sykdom og vonde øyne

Lille ELian har ikke hatt en grei start på året.
Oppkast i to uker, han har nestn ikke fått i seg noe mat, eller drikke.
Vi har vært på legevakten, men det har jo selvfølgelig bare vært virus.
Han hadde feber i en uke, høy feber, oppkast etter mat, og i seng når han sov.
Det var mye oppkast, lenge.
Han har vært flink til å sove, selv når han har vært så dårlig, så en kveld jeg skulle legge meg, fikk jeg bare ikke helt roen over meg til å sove, Elian sov fint, innhyllet i bamser.
Men jeg fikk ikke roen over meg, så jeg gikk bort til ham og kikket om alt var som normalt. Det så fint ut, han sov.
Jeg flyttet litt på en bamse, og da så jeg det, vesle gutten var tildekket av inntørket oppkast.
Jeg dro ham rett opp av sengen, og så at hele bakhodet og den ene siden og nattdrakten var innsmurt i gammel oppkast, madrassen var gennomtrukket.
Klokken var da 2 på natten, så det ble et nattbad. Mammahjerte fikk så vondt av lille søte Elian.

Slik som dette har det holdt på en stund, oppkast hver kveld en ukes tid, før det var det helst på dagtid.
Heldigvis er han bra nå, har ikke kastet opp på flere dager og appetitten har kommet tilbake.

Men, nå er det øyene, han har fått seg en infeksjon på begge øynene.
Så en kveld, igjen når jeg skulle legge meg, hørtes det ut som om miniplutt var våken, og det så jammen slik ut også, han beveget seg som om han var våken, men øynene var igjen.
Jeg skrudde på lyset for å kikke nærmere, joda det så virkelig ut som om han var våken, men me øynene igjen.
Jeg studerte ham nærmere og så jo at øynene var helt limt sammen.
Da ble det et nytt bad.
Det er ikke mange måneder siden han hadde en øyeninfeksjon, så det var en del igjen av øyekrem fra den gang, så vi bruker den.
Han er nå bedre, men det kommer fortsatt puss fra øynene, men ikke så ille som den natten.
Sover tilsynelatende fredelig, men jeg oppdaget etter at jeg tok bildet at det var masse oppkast under bamsene.

Stakkars lille venn får ikke opp øyet



Ingen kommentarer: